صفحات

۱۳۸۵ بهمن ۳, سه‌شنبه

به بهانه سالگرد مرگ سالوادور دالی



سالوادور دالی یک شخصیت تقریبا اشنا برای تمام اقشارهست هر کسی بنوعی با اوون اشنایی داره ولی جالب اینجاست که پزشکان دالی رو بخاطر سبیلش می شناسند و علتش هم تشابه شکل سبیل دالی با قسمتی از موج الکتروکاردیوگرافی است که درا ثر داروی دیژیتال روی نوارEKG بوجود میاد.


سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک در سال۱۹۰۴ میلادی در اسپانیا ودر خانواده‌اى ثروتمند به دنیا آمد از قرار معلوم پدری سختگیر داشته برادر بزرگتر دالی به‌نام سالوادور، ۹ ماه قبل از تولد وی به دلیل بیماری التهاب روده و معده میمیره والدین دالی هنگامی که اوون پنج سال بیشتر نداشت سر قبر برادرش بردند و به او گفتند که روح برادرش در جسم او حلول کرده‌است. در ۱۹۲۲، دالی به اقامتگاهی دانشجویی در مادرید نقل مکان کرد و در آنجا، در «آکادمی سن فرناندو» (مدرسه هنرهای زیبا) شروع به تحصیل کرد.در سال ۱۹۲۶ اندکی پیش از امتحانات نهایی به دلیل اعتراض به عدم شایستگی مسئولین در امتحان گرفتن از وی، از آکادمی اخراج شد.
دالی طراحی ماهر بود که بیشتر به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار فراواقع‌گرایش به شهرت رسید. مهارت وی در نقاشی اغلب به تاثیر نقاشان رنسانس نسبت داده می‌شود.در۱۹۲۵دالی با برپایی نمایشگاه دربارسلون به شهرت رسید و بعد ازسه سال، سه تابلوى او از جمله «سبد نان » در نمایشگاه بین المللى کارنگی در پیتسبورگ آمریکا به نمایش درآمد و شهرت او را جهانی کرد. معروف‌ترین اثر سالوادور دالی به‌نام تداوم حافظهPersistence of Memory در سال ۱۹۳۱ خلق شد. وی همچنین در عکاسی، مجسمه‌سازی و فیلم‌سازی نیز فعالیت داشت. وی با والت دیسنی تهیه‌کننده و کارگردان شهیر آمریکایی در ساخت کارتن کوتاه و برنده جایزه اسکار «دستینو» که در سال ۲۰۰۳ و پس از مرگ وی منتشر شد، همکاری داشت. دالی همچنین با آلفرد هیچکاک در ساخت فیلم «طلسم شده» (۱۹۴۵ میلادی) همکاری کرد.
در نوامبر ۱۹۸۸، دالی به علته عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد در ۲۳ ژانویه سال ۱۹۸۹ به علت عارضه قلبی در سن ۸۴ سالگی در فیگوئرس از دنیا رفت.

...ادامه مطلب

هیچ نظری موجود نیست: